Webinar 12 december 2023 I Dialogisch spelen en leren rond Bijbelse bronverhalen

Op dinsdag 12 december organiseerde het lectoraat het webinar ‘Dialogisch spelen en leren rond Bijbelse bronverhalen’.

Levensbeschouwelijk leren bij leerlingen wordt gestimuleerd door verwondering, dialoog en verbeelding bij de Bijbelse bronverhalen; aldus muzisch theoloog en pedagoog Bas van den Berg. Maar wat betekent dat voor jou als leerkracht en hoe kun je dat realiseren? In dit webinar praten we daarover door met Bas. We staan stil bij de achtergronden van dialogisch spelen en leren, maar kijken vooral ook naar wat jij daarmee kunt in de klas.

Webinar 1 juni 2023 I OP zoek naar ingrediënten voor een betekenisvolle les 

In dit webinar gaat Lara Schout (kenniskringlid) samen met Carla van Ee en Lydia van de Werken (vakleerkrachten PC GVO) op zoek naar handvatten voor vakleerkrachten voor ‘een betekenisvolle les’. Want wat maakt een les betekenisvol? En hoe komen die lessen tot stand? Wat zien zij gebeuren bij leerlingen tijdens dit soort lessen? En welke rol neem je aan als vakleerkracht in zo’n gesprek?

Webinar 1 december 2022 I Gesprekken met leerlingen over levensvragen

Het thema van dit webinar is: Vormingsgesprekken met kinderen, hoe doe je dat? Jan van Doleweerd gaat daarover in gesprek met Maartien Hutter (mede-auteur van Nooit meer een Kleurplaat) en Cornee Klaver. Klaver deed aan de pabo van Driestar Hogeschool onderzoek naar gespreksvaardigheden van kinderen en leerkrachten.

Wat maakt het zo lastig om gesprekken te voeren met leerlingen over levensvragen? Welke rol heeft de leerkracht tijdens zo’n gesprek? Hoe voorkom je dat je als leerkracht het gesprek zelf teveel invult zodat er weinig ruimte blijft voor de kinderen voor hun eigen inbreng? Hoe kom je tot goede thema’s en hoe voer je zulke gesprekken met de allerjongsten? Deze en meer vragen komen aan bod in dit webinar.

Webinar 7 juni 2022 | Omgaan met religieuze diversiteit in de klas

Jan van Doleweerd in gesprek met Hanna de Jong-Markus, onderzoeker religieuze diversiteit, lid van de kenniskring van het lectoraat PC GVO en verbonden aan het onderzoekscentrum van Driestar educatief.

Onze samenleving wordt steeds veelkleuriger. Leerlingen moeten daarom leren omgaan met verschillen in levensbeschouwing. Maar hoe doe je dat? Heb je daar persé een veelkleurige context voor nodig? Welke competenties heeft de leerkracht nodig om leerlingen hierin te begeleiden? Zoek je antwoord op deze en vergelijkbare vragen, beluister dan hieronder het webinar terug.

Hanna de Jong-Markus heeft haar proefschrift geschreven over dit thema. Een korte samenvatting van haar promotie kun je hier teruglezen.

Webinar 29 maart 2022 | Liederen van licht en donker

Op dinsdag 29 maart organiseert het onderzoekscentrum van Driestar educatief samen met de PC GVO een webinar over gebeden van het leven en hoe je deze deelt met leerlingen in het godsdienstig vormingsonderwijs. Kijk hieronder om het webinar terug te kijken.

Webinar 23 december 2021 | Ontdek je visie op godsdienstig vormingsonderwijs

Hanna de Jong in gesprek met Marjan Glaudé