Identiteitsvorming en kritisch denken
Bij vormingsonderwijs op basisscholen gaat het erom dat leerlingen werken aan hun identiteit en dat ze hun plek vinden in de samenleving. We vinden het belangrijk leerlingen te laten nadenken over belangrijke (levensbeschouwelijke) thema’s en hen te helpen om antwoorden te vinden op levensvragen.
Dit doen we door een veilige lesomgeving te creëren waarin de kinderen met speciale lesmethoden en door diverse werkvormen geïnspireerd en uitgedaagd worden na te denken over wat echt belangrijk is. De lessen dragen bij aan het kritisch en onafhankelijk leren denken. Het helpt kinderen om:
- een eigen kijk op het leven te ontwikkelen en een eigen mening te formuleren waardoor ze ook weer steviger in hun schoenen staan;
- vertrouwd te raken met de Bijbelse verhalentraditie, feestdagen en rituelen;
- uitdrukking te geven aan eigen ervaringen rond leven en geloof;
- als wereldburger respect te hebben voor andere geloven, levensovertuigingen en culturen. De leerlingen worden zo voorbereid op hun eigen rol in de multiculturele en multireligieuze samenleving.
"juf, ik vond het mooi dat je zei dat Pasen een mysterie is. Iedereen mag op zijn eigen manier over die mysteries denken. En als we er met elkaar over praten, leren we weer van elkaar. "
De vakleerkrachten gebruiken een jaarplan voor de lessen als leidraad, maar hebben ook aandacht voor gebeurtenissen in de wereld en in het leven van de kinderen zelf. Vakleerkrachten gaan er, als het mogelijk is, met de leerlingen op uit om hun lessen verder te verdiepen. Zo kan er een bezoek aan de plaatselijke kerk of moskee op het programma staan.
Thema's
Vakleerkrachten sluiten in hun lessen aan bij de actualiteit. Zo besteden zij bijvoorbeeld aandacht aan thema’s als vluchtelingen, terreur en aanslagen, het thema van de Kinderboekenweek en kerkelijke feestdagen. Andere thema’s die aan bod komen zijn:
Anders zijn
Leerlingen leren door het verhaal van Abraham over de durf om anders te zijn. Ze denken na over de vraag hoe het is om anders te zijn.
Ieder mens is uniek
Leerlingen gaan in gesprek hun sterke en zwakke kanten en het verschil tussen leerlingen. Dit gebeurt aan de hand van de gelijkenis van de verloren zoon.
Verwachten
Leerlingen maken kennis met het thema ‘verwachting’ en wisselen van gedachten over hoe zij zelf toeleven naar bepaalde gebeurtenissen. De leerlingen leren dat Advent vooraf gaat aan Kerst als tijd van verwachting.
Een nieuwe start
Leerlingen denken na over de symbolische betekenis van water en maken kennis met het ritueel van de doop aan de hand van het verhaal van de doop van Jezus.
Water en de regenboog
Leerlingen leren wat de betekenis van de regenboog is voor christenen. Zij bespreken hoe het verhaal van de zondvloed hen kan helpen bij het omgaan met momenten waarop zij teleurgesteld zijn in mensen.
Weer veilig
Leerlingen horen in een Bijbelverhaal dat God aan het Joodse volk ruimte gaf om te leven en zichzelf te zijn. Leerlingen onderzoeken welke ruimte zij zelf nodig hebben om te leven.
"In de lessen GVO gaan we op ontdekkingsreis. We gaan met elkaar in gesprek over verhalen, in het bijzonder Bijbelverhalen, om te ontdekken wie we zijn en wat het leven voor ons betekent"
Vormingslessen aanvragen
Op veel openbare scholen krijgen leerlingen wekelijks een lesuur PC GVO. Bij zeven of meer aanmeldingen komt een vakdocent van ons de lessen geven. De directeur van de school inventariseert de aanvragen van de ouders. De school probeert de lessen zo in te roosteren dat de leerlingen geen kernvakken missen. Voor ouders en scholen zijn er geen kosten verbonden aan de lessen.
U wilt graag dat uw kind op school godsdienstig vormingsonderwijs kan volgen? Er zijn verschillende mogelijkheden:
1. De school biedt dit vormingsonderwijs al aan.
U kunt uw kind dan elk schooljaar intekenen.
2. De school biedt nog geen vormingsonderwijs aan.
U kunt de directeur van de school vragen om het vormingsonderwijs van uw keuze aan te bieden. De directeur zal dan onderzoeken of nog meer ouders geïnteresseerd zijn en nagaan of er een docent beschikbaar is om dit onderwijs te geven.
3. Contact opnemen met de Medezeggenschapsraad.
Op elke school is een medezeggenschapsraad (MR) actief. Daarin praten ouders en leerkrachten mee over de inhoud en de organisatie van het onderwijs op de school. De medezeggenschapsraad kan ook meedenken en beslissen over het aanbieden van godsdienstig vormingsonderwijs. U kunt bij de schoolleiding en bij de medezeggenschapsraad informeren naar de mogelijkheden.