Uitdagingen in het online lesgeven: ‘Ik mis de sociale interactie, maar het biedt ook kansen’

Als deze tijd iets van ons vraagt, dan is het wel veerkracht en goed kunnen schakelen. Dat merken ook onze vakleerkrachten vormingsonderwijs. Nu zijn alle scholen (tijdelijk) weer gesloten en is online les de norm, maar Annelijn Tensen geeft al langere tijd online les. Waar loopt ze tegenaan, en wat levert deze manier van lesgeven juist op?

Annelijn Tensen geeft vormingsonderwijs (PC GVO) op drie basisscholen: een in Amsterdam, een in Loosdrecht en een in Middenbeemster. ‘De school in Middenbeemster besloot eind oktober 2020 om geen gastdocenten meer te ontvangen. In het voorjaar tijdens de eerste lockdown hadden ze van mijn voorganger ook online lessen ontvangen, dus ze wilden graag dat ik ook online les zou geven.’

Videolessen

Het was even zoeken naar een goede manier om online lessen te verzorgen. ‘Mijn regiobegeleider bracht mij in contact met een collega die hier ook mee bezig was op dat moment. Dat was handig, want zij had net haar eerste les gemaakt. Omdat het voor de school technisch heel lastig zou worden om live online les te geven, besloten we vooraf video’s op te gaan opnemen.’

‘Het hielp mij om te zien hoe mijn collega dit had gedaan. Dan zie je hoe leuk het kan zijn en wat je bijvoorbeeld kan doen. Zo kwam ook mijn creatieve proces een beetje op gang.’

Positieve kanten

Bij een vak als vormingsonderwijs is het contact dat je hebt met de leerlingen heel belangrijk. ‘De sociale interactie met mijn leerlingen mis ik het meest. Zij zien mij wel, maar ik zie hen nu al maanden niet. Dat betekent dat ik zelfs hun namen begin te vergeten en dat vind ik niet leuk.’ Ondanks de beperkingen, ziet Annelijn ook positieve kanten, vooral voor de groepsleerkracht.

‘Ik hoorde laatst een juf zeggen dat ze het zo jammer vond dat er weinig tijd was om aan de band met de kinderen te werken, omdat haar programma zo vol zat. Maar nu wordt de juf van de klas gestimuleerd om de gesprekken n.a.v. mijn video/verhaal met de kinderen te voeren. Ik denk dat dit zeker bijdraagt aan de groepsvorming.’

Handige tips

Inmiddels heeft Annelijn de nodige ervaring opgebouwd met online lessen vormingsonderwijs. Welke tips heeft ze voor haar collega’s? ‘Voordat ik begin met filmen, maak ik een script. Eigenlijk een lesplanning, die ik helemaal uitschrijf. Nadat ik op ‘opnemen’ klik, klik ik meteen terug naar mijn tekst (in extra groot lettertype), zodat ik mijn tekst niet kwijtraak.’

‘Ik vind het heel fijn om YouTube te gebruiken voor het uploaden en delen van mijn filmpjes. Met een Google-account klik je rechtsboven op het cameraatje en dan op ‘Video uploaden’. Het videobestand zelf neem ik op met de ‘gewone’ Camera-app op mijn laptop. De laptop zelf zet ik op een laptopstandaard op een tafeltje, zodat hij hoog genoeg staat als ik er op een stoel voor zit.’

Eén take

Ze benadrukt dat je niet te perfectionistisch moet zijn. ‘Wat mij helpt is om genoegen te nemen met één take. Ik geef mezelf één kans en dan is het goed genoeg. Ik maak dan natuurlijk best foutjes, maar dat doe je ook tijdens een gewone live les. Als ik dit niet zou doen, zou er te veel tijd gaan zitten in het maken van de filmpjes. Die tijd besteed ik liever aan de inhoud van de les.’

Annelijn besluit met de opmerking dat collega’s die graag voorbeelden van een script of filmpje willen, gerust per mail contact met haar op mogen nemen. ‘Zo helpen we elkaar ook deze lockdown door!’