Wie heeft God gemaakt?

Een directeur heeft mij gevraagd om een proefles te komen geven aan groep 4. De school staat in een wijk met grote sociale, culturele en godsdienstige verschillen. Dat de wijk een slechte reputatie heeft werd helaas al een aantal keer bevestigd toen verschillende dodelijke schiet- en steekincidenten in de wijk het landelijke nieuws haalden.

De groep die ik aantref is een goede afspiegeling van de wijk. In mijn hand houd ik een wereldbol vast. Ik vraag de leerlingen hoeveel mensen zij denken dat er op deze wereldbol wonen en of er twee mensen zijn die precies hetzelfde zijn.

Daarna onderzoeken we via een spel de verschillen tussen iets zeker weten, iets denken en iets geloven. Op het werkblad mogen de leerlingen vervolgens dingen opschrijven of tekenen die ze zeker weten, denken of geloven.

Als de leerlingen daarna mogen vertellen wat ze hebben opgeschreven komen er veel leuke, maar zeker veel verschillende antwoorden naar voren. Een leerling wijst naar mijn wereldbol en roept: ‘Juf, ik weet zeker dat God de aarde gemaakt heeft!’. Er ontstaat rumoer in de klas, want niet iedereen is het ermee eens. De leerlingen proberen aan elkaar uit te leggen hoe zij denken dat de aarde is ontstaan of wie die gemaakt heeft.

Midden in het rumoer steekt een andere leerling een vinger op en vraagt: ‘Juf, wie heeft God dan gemaakt?’. Binnen één seconde is het muisstil in de klas. De leerlingen kijken elkaar aan, maar niemand zegt iets. En even heerst er een sfeer van saamhorigheid.

Hoe verschillend we ook zijn, soms vinden we elkaar juist in de dingen de we samen niet weten.